XX. századi innováció: a Pilates

A pilates egy merőben új mozgásforma. A XX. század elején dolgozta ki a módszert Joseph Pilates. Annak ellenére, hogy ennek a fitness formának még nincs évezredes múltja hihetetlen népszerűségnek örvend. 2010-ben már 11 millióan gyakorolták és közel 14.000-en oktatták.

Rövid történelme

A módszer nevét megalkotójáról Joseph Pilatesről kapta. Szerencsétlen fiú már születése óta angolkórban, asztmában és különböző ízületi fájdalmaktól szenvedett. Ezek miatt már egészen kiskorától fogva a sport és az egészség létfontosságú szerepet kapott az életében.

1926-ban az USA-ba költözött, ahol megismerkedett társával, Clarával. Később vele együtt fejlesztette ki első fitnesz módszerét, a Contrology-t. A módszer kirobbanó sikert aratott. Kora legnagyobb táncosai és táncoktatói jártak hozzá, hogy ennek a módszernek a segítségével bombázó alakra és ruganyosságra tegyenek szert. Ezek után haláláig (ami 87 évesen következett be) dolgozott a módszerén és tökéletesítette azt. A több száz ma ismert gyakorlat összesített neve a Pilates.

Célok és elvek

Joseph Pilates 6 alapelvet dolgozott ki módszeréhez. Mindegyik lényege az, hogy a test és a lélek összhangba kerüljön. Olyan módon, hogy az elme ne legyen túlterhelve, lekötve és a test közben kecsesen mozogjon.

A 6 alap pillér a következő:

  1. A pilates gyakorlatok nagyfokú koncentrációt igényelnek. Így remek koncentráció-fejlesztés.
  2. Precizitás. Rendkívül fontos, hogy a gyakorlatokat pontosan hajtsák végre a sportolni vágyók. A pilates elv szerint nem a mennyiség a fontos, hanem a minőség.
  3. A légzés technika is különösen fontos szerepet kap ebben a mozgás formában. Minden egyes gyakorlathoz külön ki és belégzési ütem tartozik.
  4. Az irányítás talán a legfontosabb elv a hat közül. A testet és a szellemet is kontrolálni kell a pilates gyakorlatok tökéletes elvégzéséhez. Fejlesztik a mozgás és a légzés koordinációt. Azt sem érdemes elfelejteni, hogy a mozgásforma eredeti neve is Contrology volt, az angol control szóból, ami azt jelenti, irányít. Csak a későbbiekben lett a módszer neve Pilates, a megalkotója után.
  5. Minden gyakorlatnak saját üteme van, így a mozgássorozat egy úgy nevezett áramló mozgássá áll össze. Így az 5. pillér az áramlás.
  6. A központosítás. Minden mozdulat sor ugyanonnan indul ki, az úgy nevezett erőközpontból. Ez a terület a has, az alsó háti szakasz és a csípő-fenék központi területe. Ez a rész körülveszi nagyjából az összes létfontosságú szervünket.

A Pilates nem terheli meg a szervezetet, bármely életkorban elkezdhető és nemcsak a fizikai állapotunkra, hanem a tartásunkra és a közérzetünkre is jótékony hatással van.

Cikkeink tájékoztató jellegűek, és semmilyen esetben nem helyettesítik szakorvos véleményét. Konkrét kérdésével, kérjük keresse fel kezelő orvosát.

A teljes cikk: .XX. századi innováció: a Pilates.

Posted by | View Post | View Group

Leave a reply