Szürke időben is természetes doppingunk: a kávé

Note: There is an email link embedded within this post, please visit this post to email it.

Szürke időben is természetes doppingunk: a kávé

Szürke időben is természetes doppingunk: a kávé

A kávé szubtrópusi örökzöld. Finom, jázminillatú virágokat bont, a gondoskodást igénylő kávé cseresznyéjében érlelőd kávébabból pedig gazdag zamatú feketekávé készül. A kávékülönlegességek az összetevőik és a koffeintartalom miatt különböznek.

Köztudott, hogy az egyszeri, de hirtelen nagyobb adagban elfogyasztott kávé megemeli a koffeinszintet, majd ezután folyamatos csökkenés következik be. Éppen ezért hatásosabb az óránkénti, kis mennyiségű koffeinfogyasztás. Ezáltal nem jelentkeznek olyan mellékhatások, mint például a remegés vagy a hirtelen idegesség. A kávéfogyasztás normális esetben “egészséges” mértékben növeli a vérnyomást, rendszeres, mértéktartó fogyasztása ellensúlyozhatja az étkezés utáni vérnyomás-esést, amely főleg idősebb korban jelentkezik nagyobb gyakorisággal.

A kávé élénkítő hatása miatt örvend óriási népszerűségnek, mivel a koffein stimulálja központi idegrendszerünket, és emeli a pulzusszámot. Mindenki másképpen reagál a koffeinre, ám magas vérnyomás mellett sem kell minden esetben teljesen száműzni a kávé fogyasztását.

A koffeinmentes kávé

Előszeretettel fogyasztunk időnként koffeinmentes kávét, amelynek megnevezése kissé félrevezető, hiszen a teljesen koffeinmentes kávé előállítása technikailag nem kivitelezhető, mindig marad valamennyi az élénkítő hatású anyagból. Nem szabad elfelejteni, hogy egy egyszeri, 250 milligrammos koffeinadag 3-4 óráig is hatással van a vérnyomásra.

A kávé növeli a kognitív teljesítményt, a pulzusszámra és a vérnyomásra gyakorolt nyilvánvaló hatás mellett, gyomrunkra is hatással van, ám ennek semmi köze a koffeintartalomhoz. A gyomrot érő irritáció mértéke attól függ, hogy a pörkölés során a kávéfajtában mennyi sav, valamint mennyi oldott keserű- és sárgaanyag marad. A klasszikus eszpresszó gyomorkímélő, hiszen a kávébab-szemeket erősebben és tovább pörkölik, s így a savak és egyéb irritációt kiváltó anyagok nagyobb mértékben távoznak. Emellett a kávéfőzés során szabályozhatjuk, mennyi kávét használunk fel és ezzel is kímélhetjük gyomrunkat.

A koffein

A koffein a kávé fő alkotórésze, fokozza a vizelettel történő kalciumürítést, viszont rendszeres fogyasztása nem növeli a csontritkulás kialakulásának a kockázatát. Egy egészséges máj a legtöbb koffeint lebontja. A lebomlás folyamatának ideje az enzim aktivitásától függ, ezért kinél hosszabb, kinél pedig rövidebb. A kávé húgysavvá oxidálódva a veséken keresztül távozik. Rendszeres fogyasztása megemelheti a szérumkoleszterin-szintet, növelve ezzel az érelmeszesedés, a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának a kockázatát.

Ezt a szintet kávéfőzés közben a kávéőrleményből kioldott kafesztol és kaveol vegyület emeli meg, melyek az instant kávéban és papír filterrel átszűrt kávéban nem találhatóak meg. A koffeinmentes kávé fogyasztása esetén nagyobb valószínűséggel emelkedhet meg az érkárosító LDL-koleszterin szintje.  A koffeinmentes kávé akkor ajánlott csak, ha a gyomor egészséges, és nem okozhat gyomorégést. Ezért idősek számára mérsékelt mennyiségű kávéfogyasztás ajánlott csak, amely nem okozhat semmiféle egészségügyi károsodást.

Köztudott, hogy a túlzott mértékű étel -, italfogyasztás semmilyen élelmiszerből vagy italból nem ajánlott, így van ez a kávéval is. Törekedjünk a mértékletességre.

Cikkeink tájékoztató jellegűek, és semmilyen esetben nem helyettesítik szakorvos véleményét. Konkrét kérdésével, kérjük keresse fel kezelő orvosát.

A teljes cikk: .Szürke időben is természetes doppingunk: a kávé.

Leave a reply

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..