Édesítő körkép – nemcsak cukorbetegeknek

Courtesy to www.freedigitalphotos.net

Egészségünk érdekében sokan lemondunk a cukorról, ételeink édesítéséhez inkább édesítőszerek használatát részesítjük előnyben. Sokszor mindezt nem önszántunkból tesszük, hanem kényszerűségből, gondoljunk csak a cukorbetegségre. Természetesen  érdemes különböző diéták (pl.: Candida diéta) vagy fogyókúra esetén is édesítőszereket használni. Minden túlzott cukorfogyasztó szervezete degeneratív változásokon mehet keresztül hosszútávon, ezért általánosságban is javallott a nádcukor visszaszorítása.  Ismerjük meg részletesen a természetes cukorpótlókat.

Természetes édesítők

Stevia

Ezt a növényt évszázadok óta használnak édesítésre és gyógyításra. Étrend-kiegészítőként serkenti a máj, a lép és a hasnyálmirigy működését, szabályozza szervezetünk vércukorszintjét,. A stevia édesítőt először az 1900-as években vonták ki a jázminpakóca leveléből, amit gyógynövényként már évszázadok óta használtak orvosságok édesítésére. Levelei édesebbek a répacukornál, így kivonatai is, mégsem tartalmaz kalóriát vagy szénhidrátot, és egészséges alternatívát kínál a cukor helyett. A stevia a valaha talált legédesebb természetes hatóanyag.

Méz

A mézben lévő kalória majdnem ugyanannyi, mint a cukorban, mégis rendkívül értékes táplálék. Megtalálhatóak benne a szervezet számára nélkülözhetetlen nyomelemek, vitaminok, enzimek, amelyek igen fontos szerepet játszanak az életfolyamatokban. A B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, B12-, C-, A-, és E-vitamin különböző arányban fordul elő a mézekben. A méz, szőlő- és gyümölcscukrot tartalmaz, kiváló édesítőszer, gyorsan felszívódó cukrai nem raktározódnak a szervezetben. A méz javítja az emésztést, fokozza az étvágyat, cukorbetegeknek azonban nem ajánlott.

Eritritol

Természetes úton képződő cukoralkohol, amelyet a cukor erjesztésével állítanak elő. Egészségügyi előnye, hogy felszívódik a vékonybélben, csak nagyon minimális mennyiség kerül a vastagbélbe, így nem okoz bélproblémákat. Biztonságos és nem hizlal, ételbe, italba kiválóan használható, hiszen így alkalmazva még enyhébb az utóíze. Mindössze 0, 2 kalória.

Xylitol (Xilit, nyírfacukor)

Természetes édesítőszer, amelyet ma már kukoricacsutka rostjaiból almasav segítségével vonnak ki, ezután különféle baktérium kultúrák segítségével állítanak elő. A xylitol biztonságos és természetes édesítőszer. Felfedezhető a gyümölcsökben, zöldségekben és az emberi testben is. Szénhidráttartalma 75%-kal, kalóriatartalma pedig 40%-kal alacsonyabb a cukorénál, valamint a vércukorszintet sem emeli meg.

Lassú felszívódásának köszönhetően fokozza a telítettségérzetet, alacsonyabb kalóriatartalma miatt hozzájárulhat a hatékony fogyáshoz. Lúgosító hatásának köszönhetően a Candida diéta során is bátran fogyasztható. Nagyobb mennyiségben puffadást, hasmenést okozhat, de fokozatosan hozzá lehet szoktatni a szervezetet.

Szorbit

A szorbitot kukorica, búza vagy burgonyakeményítő erjesztésével állítják elő. Színtelen, szagtalan, enyhén édeskés ízű cukoralkohol. A szorbit lassabban szívódik fel, mint a cukor. Lassan alakul át glükózzá, ezért kismértékben fokozza a vércukorszintet. Kiváló diabetikus élelmiszerek előállítására. Kedvező tulajdonsága, hogy az élesztőgombák nem bontják, továbbá késlelteti az avasodást.

Mannit (Mannitol)

A mannit egy cukoralkohol, mely a szervezetben lassan bomlik le. Élelmiszerekben elsősorban alacsony energiatartalmú édesítőszerként, valamint csomósodást gátló anyagként alkalmazzák E421 néven. Nagy mennyiség elfogyasztása esetén puffadás, hasmenés léphet fel.

Maltit 965

A Maltit – Malitol kukoricakeményítő alapú természetes édesítőszer, kíméli a fogakat, 40%-kal kevesebb a kalóriaértéke, mint a cukornak- a legideálisabb diabetikus készítmények édesítőszere. Lassan szívódik fel, a vércukorszintet kismértékben emeli, azaz kedvező a glikémiás indexe (GI 20-30), ezért ideális édesítőszernek mondható (nem csak) cukorbetegek számára.

Tagatóz

A Tagatóz egy teljes értékű természetes édesítőszer, melyet a tejcukorból (laktóz) vonnak ki. Felhasználását ételekben és italokban, diabetikus készítményekben egyaránt ajánlják. Előnyei között elmondható, hogy mindössze 1,5g kalóriát tartalmaz grammonként, szemben a cukor és a méz 4 grammnyi mennyiségével. Nagyobb mennyiség elfogyasztása bélproblémákat eredményezhet: gázképződés, puffadás és hasmenés.

Cikkeink tájékoztató jellegűek, és semmilyen esetben nem helyettesítik szakorvos véleményét. Konkrét kérdésével, kérjük keresse fel kezelő orvosát.

A teljes cikk: .Édesítő körkép – nemcsak cukorbetegeknek.

Posted by | View Post | View Group

Leave a reply