Boldogság csípős paprikába rejtve

Az egészséges csípős paprika

A magyar konyha jellegzetessége a fűszerpaprika, egy jó pörköltet vagy gulyásleveset nem is tudnánk nélküle elképzelni. A növény hazája azonban Közép-Amerika, hazánkban nem volt eredetileg honos. Más népek konyhája is alkalmazza, például a spanyol ételekben is nélkülözhetetlen.

A csípősséget okozó kapszaicin nevű hatóanyag bőrszínező, hajszálértágító hatású, fogyasztása esetén fokozódik a nyál- és gyomornedv elválasztása, élénkebbé válik a bélműködés. Enyhíti a torokgyulladást, felhígítja az orrmelléküregben megtapadt sűrű nyákot, jót tesz az eldugult orrnak. Ráadásul a csípős paprika növeli az endorfin azaz a boldogsághormonok koncentrációját, ezért is szeretik sokan a csípős paprikát.

További előnye, hogy elűzi a fáradtságot és felfrissít. Mivel javítja a keringést, ezáltal megemelheti a vérnyomást. Az erősen csípős hatás kívül-belül érezhető. Ha ép a nyálkahártya, akkor a paprika mérsékelt fogyasztása nem okoz problémát, azonban néha elegendő egy gyulladáscsökkentő gyógyszer ahhoz, hogy megtámadja a nyálkahártyát, és égető érzést okozzon.

A sokoldalú P-vitamin

A fűszerpaprikában értékes A-vitamin és sok C- vitamin található. Ez az őrleményből már szinte teljesen hiányzik. Az őrölt paprika B1- és B2-vitamint is tartalmaz, továbbá egy különleges vitamint, amit P betűvel jelölünk.  Ez a permeabiltás latin szó kezdőbetűjéből származik, jelentése, áteresztőképesség.  Ez az anyag növeli a hajszálerek ellenállását, csökkenti az áteresztőképességüket.  Tulajdonsága révén a P-vitamin bizonyos belső vérzések megelőzésére, illetve gyógyítására alkalmas lehet.

Ugyancsak hasznos lehet a hajszálerek túlságos áteresztőképessége miatt fellépő, gyulladással járó fertőzéses megbetegedésnél. Közvetve a P-vitamin a szívműködésre is előnyös hatással lehet.  A fűszerpaprikának tehát ez a legértékesebb alkotó része. Nem célszerű régi, őrölt paprikát használni, mert nemcsak színe és ízesítő ereje, de értékes hatóanyagai is csökkennek.

Csípőset vagy csemegét?

Kétféle módon állítanak elő egyáltalán nem, vagy enyhén csípős őrleményt. Régen az érett paprikából eltávolították a magokat, ereket, tehát a kapszaicin elsődleges hordozóit.  Így erősen színező, jó aromájú, de nem csípős termékhez jutottak. Így készül a csemege és az édesnemes őrlemény is.

A hagyományos erős paprika mértéktelen alkalmazása egészségkárosító lehet, de normál mennyiségben a csípős paprika melegség érzetet kelt és növeli az endorfintermelést. Természetesen ez igaz a chili paprikára is. Érdemes az előírás szerint tárolt paprikát forró zsiradékban felhasználni, mert így érvényesül leginkább az íze, és aromája. Mindössze csak arra vigyázzunk, hogy meg ne égjen!

Cikkeink tájékoztató jellegűek, és semmilyen esetben nem helyettesítik szakorvos véleményét. Konkrét kérdésével, kérjük keresse fel kezelő orvosát.

A teljes cikk: .Boldogság csípős paprikába rejtve.

Posted by | View Post | View Group

Leave a reply